سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در مسیر پیشرفت...
به وبلاگ در مسیر پیشرفت خوش آمدید

ایده ها و طرح های خلاقانه که گستره وسیعی را شامل میشود و تقریبا در تمامی مشاغل ، رشته ها و امور کاربرد دارند باید در ذهن افراد به خوبی نهادینه شود.... حال باید به بررسی این مورد پرداخت که نظام آموزشی که شاید مهم ترین و اساسی ترین وظیفه رادر این زمینه ارائه میکند چه چالش ها و فرصتهایی را دارا میباشد؟

فکر خلاق و نگرش خلاقانه نسبت به مسائل مختلف نیازمند فکری باز میباشد. فکری که بتواند در مورد مسائل مختلف تفکر و ایده خلاقانه ای داشته باشد؛ چیزی که متاسفانه هر روز در نظام آموزشی ما کم رنگ تر جلوه میشود. متاسفانه قشر جدید دانش آموز عادت به تقلید کرده است نه تفکر! امروزه دانش آموز حتی حاضر نیست نسبت به موارد کوچک که به حل یک مسئله ساده محدود میشود فکری داشته باشد ... حال آیا باید انتظار داشت که همین دانش آموز در آینده نسبت به مسائل پیچیده زندگی خود چه نگرشی داشته باشد؟!... آیا واقعا روش تفکر از دانش آموزان ایرانی سلب نشده است؟ چرا باید ذهن دانش آموز تنها به کتب درسی محدود شود و بس و در این میان کسی که بهتر این کتاب ها را خوانده و حفظ کرده و به اصطلاح مربوط جویده باشد به عنوان دانش آموز برتر محسوب شود؟! چرا بعضا شاهدیم مسابقات علمی و پژوهشی را که در میان دانش آموزان برگزار میکنیم به خوبی سازماندهی نشده است؟

چرا به دانش آموزان مستعد به کارهای پژوهشی بهای چندانی داده نمیشود که در برخی از مواقع آنها را نسبت به علاقه شان طرد شوند ...

چرا باید سیستم آموزشی ما به گونه ای باشد که دانش آموز را به قول معروف باید لقمه جویده شده در دهانش گذاشت؟ چرا نمره 20 برای همگان مهم محسوب میشود ؟ چرا صرفا مدرک مهم است نه اطلاعات و تخصص افراد؟!

چرا باید روز به روز فزونی تعداد دکتر و مهندسین را شاهد باشیم اما روز به روز از کارایی و توانمندی آنها کم شود؟در این باره میتوان این مورد را مثال زد که همه ما این مورد را شاهد بوده ایم که گاه پزشکین محترم برای مداوا بیمار،  بیمار را به اصطلاح معروف به هم پاس میدهند و بیمار گذشته از هزینه های زیادی که صرف میکند سر از کارش در نیاورد که حال بین این همه نظریه پزشکان به کدام عمل کند؟!

نظام آموزشی ما متاسفانه چالش های زیادی در این زمینه و نیز در پرورش دانش آموز دارد، اما به موازات چالش ها فرصت های متعددی نیز موجود است.

میتوان نظام آموزشی را چنان شکل داد که هر روز شاهد باشیم دانش آموزانی که آینده سازان این مملکت محسوب میشوند پیشرفت چشم گیری در زمینه ارائه ایده، حل مشکلات ، برخورداری از تخصص کافی و نیز تعهد داشته باشند.

میتوان با ایجاد رقابت های سالم علمی پژوهشی در میان دانش آموزان  روحیه و انگیزه دانش آموزان را نسبت به امور پژوهشی فزونی بخشیم.

میتوان در نظام آموزشی نخبه پروری را داشت نه تقلید دانش آموز که متاسفانه شاهدیم که روز به روز عادت به راحتی و تقلید در قشر جدید بیشتر و بیشتر میشود.

میشود تعهد نسبت به مسائل و مسئولیت ها را افزایش داد.

میتوان کاری کرد که دیگر مدرک برای اکثریت جامعه مهم نباشد ...و افرادی که عنوان مدرکی را به دوش میکشند همه فرصت هایی محسوب شوند که با بهره گیری از آنها روز به روز شاهد پیشرفت کشور عزیزمان باشبم...

به امید روزی که با بهره گیری از فرصتها و رفع چالش های موجود روز به روز شاهد پیشرفت ایران عزیزمان باشیم...


 

 




از سری نوشته های : مرداد 91

دوشنبه 91 مرداد 30 :: 11:20 عصر

درباره ی من


پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 4
  • بازدید دیروز: 19
  • کل بازدیدها: 138076
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر



کلیه حقوق این وبلاگ برای در مسیر پیشرفت... محفوظ است